(Bio-)logisch hiaat

We_Can_Do_It
‘Waar geen wil is, is een wet’, aldus minister Bussemaker. Als bedrijven er niet spontaan of onder de minimale druk van een convenant harder aan werken om meer vrouwen in de top aan te stellen, dan moet het maar afgedwongen worden. Daar zijn wetten voor, om te regelen wat de kaboutertjes niet doen.

De reactie van de voorzitter van ondernemend Nederland, Hans de Boer van VNO-NCW, was ontluisterend. In de Volkskrant van vrijdag meldde hij dat hij het niet zo goed snapte. Als het goed is dat het aandeel vrouwen stijgt, dan gebeurde dat toch wel? De Boer wel verklaringen bedenken, zoals het ‘biologisch hiaat’ tussen mannen en vrouwen. ‘Het is unfair, maar het is er wel.’ Eh… biologisch? Hiaat? Even naar de definitie: hiaat (leemte), iets dat ontbreekt. Er ontbreekt vrouwen dus iets in of aan hun lichaam dat hen belemmert om de top te bereiken? De keuze tussen ‘nature’ en ‘nurture’ is voor De Boer kennelijk (bio)logisch: aangeboren. Jammerrrrr.

Maar aan hem lag het niet hoor, dat er zo weinig vrouwen zijn. “Ik heb in mijn leven heel wat bedrijven gehad of toezichthoudende functies. Ik heb altijd mijn best gedaan wat vrouwen ertussen te frommelen […].’ Daar gaan we weer. Eh… wat vrouwen ertussen frommelen? Zo maar wat? Tussen de mannen? Frommelen? Ik zou bijna hopen dat de vrouwen die hij wilde frommelen daar vriendelijk doch beslist voor bedankt hebben. En ik hoop dat De Boer dit interview met Gerdi Verbeet leest: het zou goed zijn als er minder tunnelvisie was.

2 Responses to “(Bio-)logisch hiaat”

  1. Ik las biologische haat.
    Jouw blog lezend begrijp ik nu dat sommige mannen vrouwen nog steeds haten.

    Bezorgde groet,

Trackbacks

Geef een reactie

