970.000 collega’s

Volgens de teller heb ik sinds gisteren ruim 970.000 collega’s: ook ik ben officieel werkloos (zie de werkloosheidsmelder). Mijn baan is per 1 juni opgeheven en na de opzegtermijn mijn dienstverband per 1 augustus ook. Ik bevind mij dus in groot en voor een groot deel ook uitstekend gezelschap. Want er zitten veel goede en gemotiveerde mensen in de WW.

Sinds kort heb ik net als zo veel anderen verplicht te maken met het UWV. Een organisatie die zelf zo veel mensen heeft wegbezuinigd dat alles via de website verloopt. Zodat van enig maatwerk geen sprake kan zijn: iedereen moet in dezelfde malletjes. Jong, bijna met pensioen, gemotiveerd, werkschuw tuig, maakt niet uit. En kan kom je in de molen…

Bij mijn inschrijving heb ik braaf gemeld dat ik vrijwilligerswerk doe. Waarop via mijn ‘werkmap’ drie verschillende UWV-medewerkers mij aan een digitaal kruisverhoor onderwierpen, want dat onbetaald werken, daar zit een luchtje aan. Ik heb ze vriendelijk verwezen naar de secretaris van de bewonersvereniging waar ik actief ben (oeps, dat ben ik zelf…) en verder de vragen naar beste weten beantwoord. Ook heb ik laten weten dat ik nog twee weken op vakantie ga. En toen werd ik gebeld… uitzonderlijk, groot alarm! Ik zou namelijk op  mijn uitkering gekort worden omdat ik maar 8 vakantiedagen mag opnemen, en twee weken, dat zijn er 10 (hoewel dat niet bij mijn baas was, waar ik 32 uur werkte).

Ik voelde me als fraudeur behandeld en word door lotgenoten aangespoord om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen. Zo bleek het afronden van de verplichte cursus Solliciteren heel makkelijk te zijn: ‘JA’ aanvinken. Terwijl ik hem uit pure beroepsdeformatie natuurlijk wel – soort van – gedaan heb. En ik vier met dit weer toch echt ook vakantie in de achtertuin. Hangmat, zwemmen, het kan rotter.

Gelukkig mag ik voor een dag per week mijn freelance-werk als trainer en coach blijven doen. Zodat ik me ook nog een beetje nuttig voel voor de maatschappij. Mijn belangrijkste werk op dit moment: ik begeleid oud-wethouders die verplicht moeten solliciteren. Heeft toch wel iets wrang-grappigs.

Maar goed: omdat ik echt ook op zoek ben naar een leuke baan, laat ik geen gelegenheid voorbij gaan natuurlijk. Wie iets leuks weet met opleiding, training, coaching, talentmanagement, werving en selectie, graag!!! De gouden tip wordt uiteraard beloond 🙂 Opdrachten zijn uiteraard ook welkom. Zie LinkedIn!

Tags:

2 reacties to “970.000 collega’s”

  1. Op mijn eerste officiële dag als werkzoekende ben ik naar het dichtstbijzijnde kantoor van het UWV gegaan.
    De tip om heel gedoseerd te solliciteren was mijn advies.
    De 100 sollicitatiebrieven van deze maand moeten dus over een heel lange tijd uitgesmeerd worden.
    Mijn vrijwilligerswerk heb ik de afgelopen tijd alleen in het weekend gedaan.
    Of ik daar nog een aparte melding van moet maken weet ik nog niet.

    Maar wij zijn collega’s in het land der werkzoekenden.
    Mijn paspoort hiervoor is alleen een digitale verklaring.
    Graag ga ik zo snel mogelijk weer aan de slag.

    Dat wens ik jou ook toe!

    Zonnige zomergroet,

Geef een reactie

