Two degrees

visie‘Six degrees of seperation’ is een theorie die zegt dat je maximaal 6 tussenstappen van wie dan ook ter wereld verwijderd bent. Er staan dus vijf mensen tussen jou en president Obama, maar kennelijk ook tussen jou en een geitenhoeder in Mongolië. Ik heb het niet getest. Wel werd me al heel snel duidelijk dat ik van een flink aantal passagiers van het neergeschoten vliegtuig maar twee stappen verwijderd ben. Ik kende niemand persoonlijk, Griezelig. Confronterend.  Zo komt een oorlog waar je zelf niet aan meedoet wel heel dichtbij.

Maar doen we echt helemaal niet mee? Het is maar hoe je het bekijkt. Ook heel dichtbij is namelijk het adres waar de leverancier van de bommenwerper is gevestigd die hoogstwaarschijnlijk gebruikt is om de MH17 uit de lucht te schieten. Derde brievenbus links, ongeveer twee stappen vanaf station Amsterdam Zuid. ‘We’ hebben hier in ons belastingparadijs dus ook nog eens geld verdiend aan de aanslag. Om trots op te zijn hoor. Not. Had ik niet nog ergens een ploegschaar-speldje?

Geef een reactie

