Gezocht: docent Engels met goede schildervaardigheden

Schermafbeelding 2014-06-05 om 10.50.51Beneden zijn twee schilders aan het werk. Een ‘ouwe rot’ en een jonge dame. De afgelopen tijd heb ik veel ‘mannuh’ over de vloer gehad om van alles aan schade te beperken, te meten en te restaureren (wateroverlast in de polder, maar dit terzijde), dus ik vond het wel eens verfrissend om een dame over de vloer te hebben. “O, maar hier wil ik helemaal niet mee verder hoor”, merkte ze op toen ik dat zei. “Ik wil voor de klas, Engels geven.”.

Vorige week vertelde mijn schoonheidsspecialiste (jaja, ook iets met onderhoud) dat zij geen stagiairs meer inzet omdat ze niet gemotiveerd meer zijn voor het vak. Ze hebben het MBO-papiertje nodig om naar het HBO te kunnen. En dan doen ze een opleiding waar ze niet zo veel moeite voor hoeven te doen. Wat ze dan gaan studeren? Bedrijfseconomie of zo. Handig, een docent Engels die het houtwerk strak kan lakken. En een bedrijfseconoom die je wenkbrauwen keurig in vorm kan epileren…

Het MBO moet weer op de schop, liet de minister deze week weten. Zodat studenten ook weer echt een vak kunnen leren. Ik hoop dat de beleidsambtenaren (ooit opgeleid als banketbakker of onderwaterlasser?) ook betere oplossingen bedenken voor jongeren met een ambitie waarmee ze op het MBO niet uit de voeten kunnen. Zodat de schilder en mijn schoonheidsspecialiste geen ongemotiveerde stagiairs krijgen. En zodat studenten geen steeds kostbaardere studietijd hoeven te besteden aan een vak waar ze toch geen belangstelling voor hebben.

Advertenties

4 reacties to “Gezocht: docent Engels met goede schildervaardigheden”

  1. Tja, ambities zijn niet voor iedereen te volgen. En een carriereswitch is niet altijd even begrijpelijk.

    Als kind, puber en volwassene wist ik ook niet dat ik ooit voor de klas zou staan. En toch geniet ik van het lesgeven.
    Dat het mbo waar ik op zat een aantal totaal veranderingen heeft doorgemaakt snap ik weer wel.
    Al is niet elke onderwijskundige verandering even geslaagd geweest. Maar dat wijd ik vooral aan de onwetendheid van de politici en bestuurders. Naar onderwijs mensen in de praktijk wordt in het algemeen niet geluisterd ……
    Vriendelijke groet,

    • Ha Rob, het punt is juist dat dit geen carriereswitch van haar is, maar de enige manier waarop zij via het MBO kan worden wat zij wil…

      • Ooit werd ik onder druk gezet om een stagiaire haar eerste hbo-jaar te schenken.
        Lesgevende kwaliteiten heeft zij niet laten zien, te maken opdrachten kwamen niet of halfbakken te voorschijn.
        Affiniteit met het lesgeven en leerlingen ontbraken volledig.
        Wel vond zij zichzelf vooral erg slim en een goed organisator.

        Achteraf kreeg ik te horen dat zij het eerste jaar alleen nodig had en wilde gebruiken voor de toegang naar een Universiteit.

        De doorstroom-mogelijkheden en schakelmomenten tussen het vo-mbo-hbo vind ik nog steeds waardevol. Naar mijn idee heeft het vooral emanciperende voordelen. Het geeft iedereen de kans om door te ontwikkelen, verbreden en te verdiepen.

        De inhoud en de kwaliteit van het mbo moet natuurlijk wel goed zijn en de juiste aansluiting tussen de opleiding en de praktijk ook.

        Ik vind het een verbetering dat de stereotype leerling steeds meer aan het verdwijnen is. En dat de kans om in opleidingen en beroepen iedereen tegen te komen groter en groter wordt. En de kop van jouw blog onderschrijft dat.

        Dat ik ondertussen een andere reactie op jouw blog geef is toch ook niet erg.

        Vriendelijke groet,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: