Ceci n’est pas un debat

Dit zou een toptijd moeten zijn voor een debattrainer, er valt zo veel te zien en te horen. Ik grijp mijn kans waar ik kan, heb in het publiek gezeten bij het Lagerhuis en bij Eén Vandaag, kijk tv maar vooral Politiek 24 en Uitzending Gemist. En dan heb ik nog meer gemist dan gezien geloof ik.

Ik heb al lang de illusie niet meer dat het gaat om de inhoud. Dat een debat bedoeld is om je te laten overtuigen door de betogen van anderen. Om tot waarheidsvinding te komen door goed te luisteren en zorgvuldig argumenten te kiezen. Maar het uiterste is het geval… laten we dit geen ‘debat’ meer noemen… dit is een etalage voor standpunten, waarbij vragen van de discussieleiders en opponenten alleen een opstap zijn naar het eigen verhaal. Niet eens doen alsof jouw verhaal enige relatie heeft met een vraag of met de lijn van een betoog. Gewoon een tik in die plaat.

Jammer voor de echte debaters. Voor Femke Halsema. En, als ‘ ie op dreef is, ook voor Cohen. Bij hen gaat het tenslotte om de inhoud. Om de grote lijnen. Volgens de kijkers van Eén Vandaag was Wilders de beste debater. Dat zegt meer over de stemmers. Waarschijnlijk was de uitkomst precies hetzelfde geweest als de enquête gisteren gehouden zou zijn.  Ook deze zogenaamde debatten bevestigen onze bestaande ideeën. Dan is mijn idee ook weer van harte bevestigd: GroenLinks is mijn partij.

Geef een reactie

